V době šestinedělí se naše tělo, jednoduše řečeno, mění z těla těhotného na tělo normální.

V prvním týdnu se tělo zbavuje vody a tak chodíme často na záchod. Močový měchýř a močové cesty se vrací zpět do normálních pozic. Postupně mizí otoky. Snižuje se krevní objem z 5-6 litrů na 4 litry. Začíná se pozvolna zavinovat děloha a uzavírá se děložní hrdlo. Po porodu naše děloha vážila 1 kg a dosahuje k pupku. Na konci šesti nedělí váží cca 80 g a její velikost se pomalu vrací zpět k normální do šestinedělí. Rychlost zavinování dělohy je ovlivněna typem porodu (zpomalení u dlouhotrvajícího porodu, u více rodiček, u porodu dvojčat) a nepříznivě na to působí plný močový měchýř a plná střeva. Retroverze dělohy (sestup dělohy) může vzniknout právě, pokud máte často plný močový měchýř, ten totiž tlačí na ještě zvětšenou dělohu.

Od 1. dne po porodu:

–          Stahujte pánevní dno (po císařském řezu až od 5. dne po porodu), nejvhodnější doba na stahování pánevního dna je hned po každém kojení, jelikož při kojení se zvyšuje účinek hormonu oxytocinu vyplaveného z hybofýzy (podvěšek mozkový), který nejen, že vyplavuje mléko z mléčných žláz, ale vyvolává děložní stahy, proto byste hned na to měly navázat stahováním pánevního dno (popsáno v článku – Cvičení v 6ti nedělí)

–          Snažte se velmi často ležet na břiše (nevím jak u císaře, to by vám sestřičky měly říct), jelikož dlouhé ležení na zádech po porodu je velmi nevhodné pro dělohu, která je povolena do uvolněných vazů a stěžuje to její zavinování, nejlépe uděláte, když si v poloze na břiše pod břicho dáte ještě polštář hnedka po docvičení

20140819_175622–          Dávejte si pozor na zvedání se z lehu do sedu, VŽDY jděte přes BOK opřením se o ruce ( břišní svaly jsou po porodu velmi ochablé a nejsou na svém místě, proto co nejméně, (nejlépe vůbec) zapojujte přímý břišní sval viz video)
  –         Protahovací cviky provádějte jen do prvního pocitu tahu, jelikož jsou svaly a vazy elastičtější a tedy zranitelnější, z důvodu ještě účinkujícího progesteronu a relxinu

 

Co pomáhá a urychluje hojení nastřižené hráze:

–          Prokrvení pánevních svalů cvičením, zmenšuje otok hráze, snižuje bolestivost a urychluje se tak hojení, pokud pánev při cvičení malinko podložíte, snížíte tím otok i bolest

–          Spěte na boku tak, aby nástřih hráze byl nahoře a tedy nešly přes nástřih očistky (většinou je nástřih veden na jedné straně, to vám poví doktor, na které straně to je)

–          Nekoupejte se ve vaně, ale sprchujte se

–          Sprchujte se proudem (příjemným proudem) ze spodu, vlažnou až jemně studenou vodou

–          Po každém močení i stolici, vždy do sprchy a sprchovat ze spodu zase jemně studenou vodou (v tom mají výhodu nadstandartní pokoje, které mají na pokoji sprchu a wc)

–          Nejlépe vždy do sprchy se stejným způsobem (průběhem) i po každém kojení + cvičení pánevního dna, po sprše si lehnout na břicho (popř. polštář pod břicho), jelikož těmi děložními stahy, které se dějí při kojení, se vyplavuje více očistků