Co je vhodné:

Pilates a jóga jsou vhodné aktivity, které vás naučí dýchat do různých částí těla, zpevní váš postoj, střed těla a pánevní dno, které je po celou dobu těhotenství extrémně zatížené.

Proč bolí v těhotenství v bedrech?

Z mého pohledu, většinou bolestí v bedrech v průběhu těhotenství trpí hlavně ženy, které se potýkají v průběhu života s lordózou – tedy prohnutí v bedrech – vyšpulený zadek a vyvalené břicho. S rostoucím bříškem a zátěží, která toto doprovází, se lordóza zvětšuje. Tím pádem i bolí. Ve většině případů mají tyto ženy i poměrně větší bříško, tím že je páteř tolik porhlá, není tolik místa v břiše pro mimčo. Při porodu jsou pro mimčo porodní cesty stíženější.

Pilates, jóga, či další cvičení např. rehabilitační, zaměřené na střed těla, vám pomohou zpevnit pánevní dno a srovnat vám záda. Už před otěhotněním jsem cvičila skoro 2 roky CORE a výsledek byl – žádné nepřirozené prohnutí v bedrech ani v 9. měsíci těhotenství – prosinec 2012 – více o CORE zde.

Těhotná Iva Fiš

Pro představu jakou roli například hraje pánevní dno při těhotenství a porodu (informace z knihy Cvičení po porodu):

Část vnitřní vrstvy pánevního dna tvoří levator ani – zvedač řitního otvoru. Pokud je tento sval trénovaný nosí naše orgány jako podpěra. Tvoří mísu, ve které je uložena děloha. Po dobu těhotenství na něm leží naše dítě, při porodu vykonává nejtěžší práci. Když je trénovaný pomáhá dítěti na cestě ven porodním kanálem. Tento sval se může při porodu poškodit vychlípením či trhlinkami vagíny směrem k řitnímu otvoru, ovlivňuje to například poloha dítěte, stav matky při porodu, pružnost a síla svalů pánevního dna. Tato vnitřní vrstva je tou nejdůležitější. Reaguje na pohyb obou polovin pánve, tím pádem má velmi významnou roli při správné chůzi.

Nyní už máte určitě alespoň malinkou představu o tom, jak důležité je mít pánevní dno ve formě, už před otěhotněním.

Jaké cviky naopak nejsou vhodné pro otěhotnění?

– Hluboké squaty – vyvíjí se tak tlak na dělohu, hrozí riziko sestupu dělohy

– Hluboké squaty se zátěží – vyvíjí se tak tlak na dělohu, hrozí riziko sestupu dělohy, riziko problému s otěhotnění

– Vzpor v nesprávné pozici – prohlubuje se tak lordóza

– Kliky v nesprávné pozici – prohlubuje se tak lordóza

– Extrémní cviky na přímý břišní sval – „přemakané“ horní břišní – setkala jsem se se zkušeností, kdy paní cvičitelka měla tak přetrénovanou horní část břišních svalů, že v těhotenství se dítě drželo moc dole a horní část se přes ty svaly nedokázala tolik otevřít a druhou polovinu těhotenství proležela.

– Nesprávné zanožování – prohlubuje se tak lordóza

viz foto:

Co necvičit před těhotenství a nikdy v životě Iva Fiš Co necvičit před těhotenství Iva Fiš