Ráda bych zde uvedla pár obecných pravidel, ale nechci úplně radit, co přesně byste měli cvičit. Tělo každé ženy je velmi individuální a tak se nedá přesně určit, zda ten či onen cvik je naprosto bezpečný pro těhotnou ženu.

Těhotenství Iva Fiš 2

Nedoporučuji:

– Cvičit doma podle youtube, dvd, apod.: není bezpečné cvičit podle někoho, kdo buď těhotný ani není, nebo kdo cvičil celý život, je tedy zvyklý cvičit a rozhodl se v těhotenství vytvořit sérii cvičení pro těhotné, co by to udělalo s těmi, které nikdy necvičily? U cvičení této formy schází zpětná vazba – důležitá zpětná kontrola

– Není bezpečné cvičit sama doma

– Pokud jste nikdy necvičila, začít s tím v těhotenství není rozhodně vhodné, rozumné a bezpečné, jelikož na to tělo není vůbec zvyklé, bude prožívat až příliš mnoho změn (těhotenství, cvičení)

– Když už cvičíte, neměla byste se přepínat a říkat si: ještě 5x to dám, vydržim to, ještě pár sekund, je to těžký, ale já to uzvednu, apod….

– Vyhýbat se: nárazovým, švihovým, skákavým, prudkým pohybům, změnám směru, protahování se do maxima, sporty se zadržováním dechu, prudkým změnám pohybu, kontaktní sporty, silové sporty, od 16 týdne těhotenství dlouhotrvající polohy v leže na zádech (snižuje se průtok krve do dělohy a placenty), cvičení ve velkém horku a vlhku

– Necvičit v anaerobní tepové frekvenci (nepřekročit hranici tepové frekvence 140 – laik pozná tak, že je moc zadýchaný a není schopný normálně mluvit při vykonávané činnosti)

– Nedělat nic, co jste nebyla zvyklá dělat před otěhotněním, tělo už tak má co dělat s přípravou na rostoucí plod a se vším tím společné, proto ho nezahlcujte dalšími změnami

 

Co je (by mohlo být) vhodné:

– Nejdůležitější je, poslouchat svého gynekologa a na všechno se ho ptát

– Naučit se naslouchat svému tělu a poslouchat ho! Dělat jen to, co je tělu a bříšku příjemné. Když vám tělo říká, už stačí, už nemůžu, je mi to nepříjemné, nepohodlné, nemám dobrý pocit, atd… Znamená to STOP! Bez komentáře! Žádné: tak ještě 2x, ještě jendou….NE!

– Po konzultaci s gynekologem jsou vhodné sporty: plavání (pozor na hygienu a případné záněty), chůze (příjemné procházky v přírodě), těhotenské cvičení, gravidjóga, pilates pro těhotné, cvičení těhotných na míči = ve všech případech vždy pod velmi zkušenými instruktory (nejlépe, co už těhotné byly) a osobně si myslím, že když někdo nedělal nikdy vůbec nic (nebyl nikdy na józe, na pilates, v bazéně, atd..), tak by s tím neměl začínat v těhotenství ani na hodinách pro těhotné.

V těhotenství jsem možná byla víc opatrná než bylo potřeba. Na 100% jsem poslouchala své tělo, byly dny, kdy jsem nemohla vstát z postele a rozhodně jsem se nepřemlouvala, prostě jsem se válela dál (to bylo tak od 7.měsíce, užívala jsem si lenošení, koukala na oblíbené filmy, luštila křížovky, užívala si nudu, spala, kdy se mi chtělo = dnes na to ráda vzpomínám, jelikož oblíbený film, křížovku, nebo spánek kdy se mi zachce? – pché…neexistuje).

Těhotenství je dar a beru ho jako zázrak přírody a né jako samozřejmost a tak jsem se k němu i chovala. Nepřepínala jsem se a těšila jsem se na dobu, kdy vyjdu 3 schody bez lapání po dechu, kdy si zas vyběhnu do lesa, kdy zase vrátím své tělo do normálu, nakonec se povedlo, že je i lepší než dřív. Takže není kam spěchat, není co hrotit. Užívejte si každý den s pupkem, dělejte jen to, co je tělu a bříšku příjemné.

 

rok 2012 Iva FišIva Fiš pře a poIva Fiš v plavkách