Dlouho jsem nad tímto tématem přemýšlela a rozhodovala se, zda napsat článek se svým názorem, či zavřít oči a dělat, že to nevidím. Jenže to já prostě nevydržím. Je dost možné, že tento článek vyvolá několik možných reakcí jako naštvání, smutek, zmatek, vztek, či úlevu, pochopení. Sdílejte, mažte, kritizujte, chvalte, cokoliv, jsem na to připravená.
Velmi často se mě maminky, některé už v šestinedělí, ptají, zda můžou začít cvičit s Jill. Pokaždé, když tento dotaz čtu, cítím úlevu, že se na to zeptají a neskočí do toho po hlavě, jako právě spousta jiných čerstvých maminek (z té představy mi vždy běhá mráz po zádech).
S Jill jsem si pár tréninků zkusila, abych věděla o čem to je, byla jsem tehdy přes rok po porodu a stejně jsem spoustu cviků musela vypustit, jelikož pro mě byly nevhodné.
Proti samotné Jill nic nemám, je to obrovská cvičící motivace, která se z baculky, stala super sexy kočkou. To je bomba!! Je úžasné, jak to předává dál, obdivuji ji a respektuji.
Je důležité si ale uvědomit, že Jill si neprošla těhotenstvím, porodem a rozhodně se nesnažila dávat své tělo dohromady po porodu. (Dostalo se ke mně, že děti mít nemůže, to je mi moc líto, nikomu bych nic takového nepřála, proto v psaní dál, se nijak nevyjadřuji k tomuto problému. Jen se chci ujistit, aby někomu nepřišlo, že nerážím na toto.)
Šokuje mě, kolik maminek skočí po porodu, do cvičení s Jill, ale přitom jsem nenašla žádné, které by bylo pro cvičení po porodu vhodné, či dělané přímo na to. Nikde se nezabývá rozestupem břišních svalů, inkontinencí, pánevním dnem po porodu, bolestí v bedrech, či dělohou po porodu. Ale to se ji nedá zazlívat, vždyť proto to to přece nedělá. Dělá to pro zdravý holky, které jsou nešťastné se svou váhou, tělem a nechtějí, či se stydí chodit do fitka a doma jim to prostě víc vyhovuje. Ona to nedělá pro maminky po porodu.
Je potřeba si uvědomit:
1. Cvičení s Jill není vhodné na shazování kil po porodu, když máte Diastázu, trpíte inkontinencí, nefunkčním pánevním dnem, bolestí v bedrech, nepociťujete orgasmus a nejste alespoň 1 rok po porodu (za předpokladu, že na nic z výše uvedeného netrpíte)
2. Jill nemá své tělo sexy po porodu, proto si s ní své tělo nesrovnávejte
3. Nečekejte, že budete vypadat jako ona, když ona po porodu není, své tělo si vypracovala, aniž by ho primárně musela dávat dohromady po porodu
4. Neodpovídají výsledky vynaložené dřině? – cvičíte po porodu podle někoho, kdo nevede trénink, který je vhodný po porodu – je to jako byste se učily lyžovat podle profesionála, který vás nahoře na kopci s úsměvem pozdraví a otočí se a šup šup je dole, a vy to po něm přesně chtěly zopakovat. Jak to dopadne? Budete mít stejný výsledek? Budete stejně rychle v cíli? Budete vaše tělo v cíli zdravé, když pojedete tak rychle jako on?
Co např. hrozí:
– Zafixování rozestupu břišních svalů (pokud máte Diastázu)
– Bolest zda a jiná zádová zranění (pokud máte Diastázu a nezpevněný střed těla)
– Zhoršení inkontinence (nefunkční pánevní dno)
– Deprese z neodpovídajících výsledků
– Pozor na kojení (cvičení a kojení)
Někdo by třeba řekl, jééé tak je nech, nech je cvičit, ony pak vyhledají nás (fyzioterapeuty, zdravotní trenéry a ty co se cvičením po porodu zabývají), abychom je spravily. Jenže já nechci, chci, abyste si dokázaly samy uvědomit, kdy je to vhodné toto cvičit a kdy je na to ještě čas.
Vím, že čerstvé maminky, jsou ty nejvíc chtivý lidé cvičit a makat na sobě, vím, že to jsou ty největší dříči, které jsem měla tu čest i poznat, vím, že umí dělat minimálně tři věci najednou (vařit, cvičit, starat se o prcka), a velmi dobře si umí sáhnout na své dno a stejně tak to ustát s úsměvem, umí podnikat, vzdělávat se, vařit, uklízet, hubnout, uspokojit manžela a perfektně vychovávat své dítě (děti), já vím, že tohle všechno umíme. Vím, že někdy, když se jedna malá věc nečekaně zhroutí, tajně brečíme, ale jen chviličku, víme, že to zvládneme, ať se stane cokoliv, my to vždycky zvládneme. Jsme ty nejsilnější lidský bytosti na světě. Právě proto se opatrujte, neskákejte do ničeho po hlavě, vždy s rozumem. Neubližujte svému tělu předčasným šíleným cvičením, jezte pravidelně, pestře, vyváženě a přidejte si spoustu sezónního ovoce a zeleniny, pijte čistou vodu, a své tělo dávejte do kupy postupně, těhotenství netrvalo 6 týdnů, tak nečekejte, že je vaše tělo na tom po šestinedělí, tak jakoby se předchozích 9 měsíců nic nedělo.
Taky se prosím s nikým nesrovnávejte, nevěřte těm bulvárům, co vám ukazují fotky slavných čerstvých maminek, vždy si uvědomte, že nevidíte do jejich životů, netušíte, co celý den dělají, co dělají celý měsíc, než vystoupí na veřejnost, kde od nich všichni očekávají mega super výsledky. Ony se určitě pár dní po porodu nevzbudily, nekoukly do zrcadla a řekly si: wooow, to jsem zase kóča, to se stačilo jen vyspat a ono se samo všechno vrátilo na své místo, ještě že jsem slavná, nám slavným se to všechno děje samo od sebe, ani ty fotky nejsou třeba upravovat. 🙂
Hlavu vzhůru, dokážete všechno na světě, jen jak říká můj muž: “neděje se to hned a samo od sebe”.
A jak říkám já: hlavně zdravě a správně! Stačí vědět jak a pak proto dělat maximum.
Iva Fiš - CORE