Ve studijních materiálech jsem se dočetla, že během těhotenství vzniká u 30% žen rozestup břišních svalů. Jelikož už se nějakou dobu věnuji maminkám a vhodným cvičením po porodu, které jim na doma předávám, jsem si všimla, že 30% mi nesedí.
Já přímo s 30% nesouhlasím. Spíš bych řekla, můj osobní názor, že pouze těch 30% maminek, nemá rozestup břišních svalů po porodu. Ale to jsou pouze mé domněnky. Jelikož, z těch všech maminek, které jsem měla tu čest poznat, neměla rozestup břišních svalů jedna. Je ale pravda, že mě vyhledávají hlavně maminky s diastázou, s bolestí beder, s inkontinencí, s nefunkčním pánevním dnem, s vyvaleným pupikem a s dalšími problémy s těhotenstvím a porodem spojenými. A tak tyto počty nechám raději příslušným odborníkům.
Co je to diastáza?
– Je to rozestup přímých břišních svalů
– Vlivem rostoucího bříška se rozpínají přímé břišní svaly, které jsou podélně spojeny pružnou blánou – Linea Alba
– Po porodu se může stát, že tyto dvě poloviny nebudou schopny se k sobě vrátit na doraz a zůstane tam rozestup mezi přímými břišními svaly = diastáza. Je ale pravda, že po porodu zatažení diastázy pomáhají hormony, tudíž tu šance na stažení jsou celkem velké, pokud nebyla diastáza ještě před otěhotněním a nebo pokud se začnou příliš brzy namáhat přímé břišní svaly – sedy lehy, vstávání z lehu na přímo, tímto se stažení diastázy vlivem hormonů téměř zastavuje.
diastáza Iva Fiš - Fiškandlová
Malovala Kristýna Maňáková (moc ti děkuji)
Jak zjistím, zda mám diastázu?
– V leže na zádech, skrčíte nohy, jemně zamáčknete tak na 0,5cm prsty nad pupíkem, zvednete pomalinku hlavu a ramena nahoru od země
– Po okrajích prstů byste měly cítit jakési tvrdší okraje (okraje přímého břišního svalu) a pod prsty byste měly cítit měkkost
– Může být široká až 10 – 13 cm, to tam dáte pak i 3 prsty (v úhlu – dlaň k čelu), může být třeba jen nad pupíkem, nebo jen pod pupíkem, či obojí
– Může se vám při zvednutí hlavy a ramen od podložky vytvořit na břiše jakoby stříška i tak vizuálně vypadá diastáze, či naopak tam může být prohlubeň
– Viz. dole mé VIDEO – jak nahmatat diastázu
Jak to, že někdo ji má a někdo ne?
Ve stručnosti: někomu se diastáza nestáhne už od miminka, někdo ji tedy prostě má už před otěhotněním, též závisí na pružnosti přímých břišních svalů, které v časté pozici sezení, přetěžování přímého břišního svalu (např.sedy lehy a velké nároky na čtverečky), ztrácejí svou pružnost.
Bez stručnosti: Hlavní viník je nejhlubší sval břišní Trasnversus Abdominis – příčný sval břišní (viz obrázek), který se aktivuje, pro svou funkčnost, a teď pozor, v prvních 3 měsících našeho života. A aby se tento sval aktivoval a uměl fungovat, je třeba v prvních 3 měsících hodně ležet na zádech i břiše na rovné ploše (postýlky, podložky na zemi, pérovací kočárky). Z toho tedy vyplývá, že ten kdo jako malinké miminko často ležel na rovné ploše, má aktivní trasversus a tím pádem i “dlouhé -přužné” přímé břišní svaly, nebude mít tedy sklony k diastáze. Naopak ten, co jako miminko ve svých prvních 3 měsících byl často nošen či vozen v autosedačkách, nemohl se mu transversus správně aktivovat a délka jeho přímých břišních svalů, je stále v ohnuté sedavé pozici, je velmi pravděpodobné že se tyto přímé břišní svaly rozjedou od sebe, aby si sice udržely svou délku, ale ztratily tak pružnost. A ten právě má dispozice k diastáze. Jako já.
Pak maminky, které po porodu nic o rozestupu netušily (což se nedá nikomu zazlívat, informovanost je bohužel v tomto případě chudší, ale pracuju na tom), a aniž by si zkontrolovaly, zda ho mají či ne se pustily do cvičení přímých břišních svalů. Klidně to mohly být ty maminky, kterým by se do 2 měsíců po porodu sama diastáza stáhla, klidně to mohly být ty maminky, které začaly až po 6 měsících a bohužel měly diastázu stále. Jelikož cvičení sedů lehů a všech dalších cviků na přímé břišní svaly, fixují diastázu (rozestup). Takže není pravda, že můžete cvičit cokoliv po šestinedělí, či cokoliv po 3 až 6 měsících po porodu.
Moje amatérská malba z pohledu ze shora v části břicha nad pupíkem:
Core - obraz
Co s diastázou hrozí?
– Estetický problém – Nejčastěji začnou maminky řešit své bříška, když je mají stále vypouklá, či ráno jsou plošší a během dne se dostanou i na pocit, že vypadají jako v 5.měsíci těhotenství, pak začnou googlit a v pár případech si vygooglý správnou odpověď – že mají rozestup přímých břišních svalů a neaktivní transversus abdominis (nejhlubší sval břišní)
– Opakující se kýly – nebrat na lehkou váhu, mít kýlu v rozestupu není žádná sranda, je to v některých případech i život ohrožující
– Bolesti v bederní či křížové oblasti zad – když si představíte, že jsou tedy vaše přímé břišní svaly od sebe a váš transversus abdominis není aktivní, tím pádem vaše páteř z vnitřní strany v oblasti rozestupu nemá oporu, a tím, že je to z pohledu ze zadní strany bederní oblast zad, bolí bedra, jelikož se páteř může pomalinku měnit na hyperlordózu, tím, že se nemá zevnitř o co opřít
– V nejhorších případech to končí vyhřezlou ploténkou
– zhoršující se držení těla
Jak se diastázy zbavím?
– Aktivací toto nejhlubšího břišního svalu – příčný sval břišní – transversus abdominis
– Už 5 let necvičím žádné sedy lehy – moje historie o cvičení na břicho ZDE
– Cvičím CORE a né sedy lehy ZDE
– Jak jsem cvičila po porodu ZDE

 

14.měs.po porodu Iva Fiš - diastáza