Už je to přes 2.rok co se snažím o osvětu ohledně diastázy a návratu těla po těhotneství a porodu. A mám radost, jelikož se to už celkem hýbe.

iva fiš - fiškandlová centrum pohybu po porodu

Byla jsem pozvána 17.1.do  pořadu Sama doma – http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1148499747-sama-doma/217562220600006/obsah/516567-cviceni-po-porodu

iva fiš - sama doma)

Již připravena na akci v Sama doma s mikrofonem :)

Byl se mnou malý rozhovor v časopise Maminka, která vyšla 20.3.2017 (viz.níže v textu je celý originál).

Na facebooku jsem vyzkoušela živý vstup – jednou před spaním, když jsme si přehrávala v hlavě pořad v Sama doma, bylo mi líto, že se toho tolik říct nestihlo a napadlo mě, udělat živý vstup na facebooku, kdy se mě maminky ptaly a já rovnou odpovídala. Mělo to velký úspěch, točilo se nakonec 1 hodinu a 45 minut a byla to i sranda. Iva fiškandlová Iva fiš diastáza

Jako největší úspěch beru počet maminek, které mě navštívily a které si to mezi sebou předávají dál, upozorňují své kamarádky, že ležet ve vzporu není na diastázu, že sedy lehy nevrátí břicho do ploché pozice pro celý den, atd.. 🙂 Svým poctivým cvičením mi dokazují, že to funguje a má smysl. Že operace nejsou nutné, že břicho může vypadat i lépe než před otěhotněním… že je to skvělý na sobě pracovat 🙂

iva fiškandlová iva fiš po porodu kurzy

Konec jednoho kurzu Fáze III. – známe už rok :)

A tak je zde další výstřel mých poznatků k diastáze a celý rozhovor pro časopis Maminka, který mě v časopise trošku sestřihli a mě bylo líto to neposlad i tak dál, jelikož odtázky to byly zajímavé a odpovědi ještě více 🙂

1.část o diastáze je potřeba přečíst ZDE – http://www.ivafis.cz/diastaza-kde-a-jak-nahmatam-rozestup-brisnich-svalu/

kjb_147_iva-0474-Edit

Diastáza je moje jedna velikánská vášeň – neustále hledám další souvislosti a vysvětlení, proč to se děje tak, a tohle jinak a u další osoby naopak. Jsem rozhodně blíž než před rokem, ale cesta je vážně nekonečná. Když jsou facie ve spirálním svalovém řetězci v lumbární části zad stažené, může to ovlivnit nedovření diastázy? Ano, může. Když se cvičí sedy lehy po porodu a diastáza ještě není dovřená, zastaví to ten rozestup? Ano, zafixuje to rozestup, ale stále jsou šance. Když jsem 6 let po porodu a mám diastázu, i teď má smysl cvičit? Ano, má. Jedny z častých dotazů, jedny z věcí, které se mi točí v hlavě.
Je to nekonečný příběh, je to puzzle, ale obraz je už čím dál víc jasnější a to hlavně díky pocitivě cvičícím maminkám, bez nich bych byla stále na začátku. Je jendo co se naučíte ve škole, je jedno, že jste studovali úplně něco jiného, to co vám dá nejvíc, je praxe. Každá klientka, každé držení těla, každé břicho, každá diastáza, každé tělo je úplně jiné než to druhé… Takže díky svým poctivým cvičícím maminkám za ty 2 roky jsou mé poznatky s diastázou na úplně jiné úrovni.
centrum pohybu po porodu iva fiškandlová

Seminář v Centru pro maminky, o vlivu jizev na fascie a celé tělo. Nejen fyzicky, ale i emočně.

Zbožňuju se učit další nové souvislosti s břichem, diastázou, tělem, pohybem, fasciema, pánví spojeným. Z každého školení vycucávám to pro mě (kurzy – Centrum) to nejdůležitější. Nakonec čím víc vím, tím víc si uvědomuji, kolik toho ještě nevím. Například školení Introduction course s Daniel Meinl o fascicíh. Bylo to ohromující, přesně jak jsem doufala. Je toho mraky, co nevím a mraky, co dávají čím dál větší smysl, co se břicha, diastáz, pohybu, těla týče. Je to jako byste stavěli mozaiku nebo puzzle, každý kousek vám tvoří více uchopitelnější celek, najednou ten obraz dává čím dál vetší smysl, ipřes to, že na začátku bylo spousta kousků stejných, jen nebyly složené dohromady a tak nebyl vidět žádný celek.
Nyní mi začala roční rekvalifikace a zase budu o něco moudřejší. 🙂
Iva Fiškandlová IQ pohyb Pohyb po porodu

Workshop na vybočený palec, výhřez ploténky, hrudní koš, fascie v IQ :)

Úryvek z: U kávy o diastáze:

Proč se o diastáze tak málo mluví? Proč mi neřekl gynekolog, že mám diastázu? Proč mi doporučili na diastázu cvičit sedy lehy? Proč mi o diastáze neřekli nic v porodnici? ….. a další…. Tyto otázky patří mezi ty smutnější… je to vážně velká škoda. Když každá máma po porodu je tak děsně zapálená do toho, vrátit si své tělo zpět, vyhledá si na netu nějaké info (většinou si vygooglí nějakou 30denní výzvu s někým, kdo ani není po porodu) a rozjede bezhlavě obrovský výdej energie nad něčím, co nakonec nevede k tomu, co si dala za cíl. Je to jedna z těch věcí, která mě nejvíc štve. Vím moc dobře, jak jsou maminy ochotné na sobě dřít, ve dne v noci, a pak mi píšou o několik měsíců později, když jejich úsilí nikam nevedlo, že jsou úplně ztracené, že mají asi diastázu o které nevěděly a že kdyby o ní věděly, určitě by neležely v planku, nebo nemakaly všechny možné druhy cviků na břicho. Ušetřily by si energii, možná by se jim nakonec ta diastáza zavřela sama, kdyby do toho neskočily moc brzy, možná ne a pak by přišly a šlo by to raz dva… Ale ty z vás, který s tímto příběhem prošly – nebuďte na sebe naštvaný, vaše vina to vůbec není. To jen informovanost o diastáze je opravdu velmi velmi slabá a převahuje na netu spousta nesmyslů a někteří ji prostě jen neberou jako důležitou část těla, která by se měla vyřešit… Ale nikdy není pozdě. 🙂 Dopila jsme kávu a vracím se zpět do práce. 🙂
Iva Fiškandlová pracuje a studuje

takhle to velmi často u mě vypadá. Na kávu chodím sama už 2 roky. :)

Jak to na diastázu nefunguje v 7 bodech (z mého FB – https://www.facebook.com/ivafis/ ):

Dnes jsem nechala syna spát ve školce a chtěla po práci v kavárně napsat článek o té úžasné, opomíjené, záhadné, tajemné diastáze po porodu…… těch myšlenek je tolik, že by článek by nesmírně dlouhý. Tak jsme sespala ty “nejlepší rady” na diastázu ….. Jelikož dost často kroutím hlavou s čím holky od Dr. či fyzio přijdou (nechci házet všechny do jednoho pytle, jsou to prostě tu a tam případy) a zároveň je u mě velký úspěch, že z toho již neupadám do depresí. 🙂

“Nejlepší (ne)rady” některých odborníků, kamarádek a dalších, na to, jak stáhnout diastázu:

1. “Objednám Vás na plastiku na chirurgii” – opravdu nejčastější, nevhodné doporučení. Ještě třeba “ideálně” když je maminka třeba 2 měsíce po porodu, šup s ní na sál, to že se jí diastáza sama ještě může stáhnout, to je jedno. To, že nemůže zvedat své miminko skoro 2 měsíce, to je jedno. To, že teď kojí, to je jedno. To, že plánuje ještě další těhotenství, to je jedno. … 🙁 uff…

2. Na diastázu cvičte sedy lehy – woooow….. to je ta nejsmutnější špatná rada, která se ke mě kdy dostala.

3. Držte v prkně (planku, vzporu) – to je velmi časté nevhodné doporučení snad od všech možných odborníků počínaje lékařem, fyzio., trenérem, kamarádkou, internetem, až po zubaře, maminku po porodu, co je s vámi na pokoji v porodnici (opět ale nemyslím všechny na světě). Pravděpodobně velké bůůům s prknem bylo opravdu tak velké, že zasáhlo internetem celý svět. Kdyby to ale fungovalo, celý svět by měl krásné ploché břicho bez diastázy, kýly a bolesti zad, či výhřezu ploténky. ÓÓÓ to by byla paráda.

4. V leže na zádech zvedněte obě nohy a tlačte do kolen – ono by to nebylo zas tak zlý, kdyby tam nebyla ta diastáza

5. Cvičte šikmé břišní – to patří mezi nejméně závadné rady, kdyby to ale někdo uměl více té mamince objasnit, když jí to doporučí, každá doma vygooglí všechno na šikmé břišní a nakonec dělá téměř sed leh, téměř vzpor (jen na šikmo), a podobně.

6. Noste stahovací pás – rada dobrá jedině v 1.týdnu po porodu a to jen na pár hodin. Bohužel jinak dělá stahovací pás s břichem a svaly přesný opak. Proč by měly svaly pracovat, když je na místě drží pás? Jak vypadá noha, když se jí sundá sádra? Je snad plná síli a svalů, nebo svaly usly?

7. Mezi mé nejoblíbenější patří věty maminek: “Mě ale nikdo nic neřekl” ….. to je pro mě vždy to nejlepší, pač lepší než poradit blbě, je neporadit nic a to beru jako to nejlepší co se mohlo stát, protože pak maminka pátrá sama a hledá a hledá a ona najde

kjb_147_iva-0191-Edit-Edit

Všude spolu. Já a můj nejlepší kolega Kevin.

 

Text se 4 otázkami tedy dávám jen vám ke čtení, pač si myslím, že to prostě stojí za to přečíst a bylo by mi líto, kdyby to zůstalo uloženo jen v počítači. Otázky jsou moc fajn a s odpovědmi jsem si dávala záležet… takže přeji krásné počtení a pak i tak šup koupit Maminku s Ivou 🙂 🙂 (hihihi)

Maminka Iva Fiškandlová Iva Fiš Pohyb po porodu

1. Jaký druh pohybu, z Vaší zkušenosti, novopečené maminky nejčastěji volí? Upřednostňují spíše cvičení doma, kolektivní lekce i s dětmi?
= Maminky po porodu jsou největší dříči, které jsem kdy poznala. Jsou schopné cvičit klidně několikrát denně (k tomu se starat o domácnost, rodinu, miminko, atd..) a proto úplně nejčastěji volí formu cvičení doma. Ono to má své velké výhody, skočí do toho kdykoliv mají čas – jakmile mimčo spí a je úplně jedno, zda mají na sobě odpoledne ještě pyžamo, nebo že se česaly naposledy před 2 dny. Tím chci říct, že je to jednoduší volba, kdy nemusí řešit hlídání pro dítě, oblečení, cestu do fitka a podobně. Bohužel, ale maminky na cvičení doma zvolí většinou 30 denní výzvy všeho druhu, kterých je na internetu spousty, jenže opravdu veliká většina z nich není vůbec po porodu vhodná. Což se rovnou dostávám k otázce č.2

 

2. Jakých chyb se maminky při pohybu po porodu nejčastěji dopouštějí? Co byste rozhodně nedoporučila?
= Jednou z chyb je právě nevhodně zvolená forma cvičení doma, kdy dle instruktora na videu maminky hopsají, klikují, cvičí různé formy sed lehů a jedou celkově v rychlém tempu. Na cvičení doma je hned několik nevýhod – to, že u sebe nemají lektora, který by je při daném cviku kontroloval, zda ho vůbec provádějí správně, dále i proto, že si samy zvolí cvik, který zrovna nemusí být po porodu vůbec vhodný – jako například různé formy sed lehů, velmi náročné planky (pozice prkno na předloktí), dřepy se zátěží (většinou je zátěží dítě), krátkodobé vysoké tempo, kdy nakonec na spálení tuků nemusí dojít. V některých případech, když se cvičí špatně začne něco bolet, většinou bedra, klouby (kolena, kyčle), může se zhoršit či vrátit inkontinence, může se zvětšit břicho, pak se dostávají maminky do takového začarovaného kruhu, kdy děsně moc chtějí cvičit, ale bolest jim to nakonec neumožní, nebo se z vynaložené síly nedostaví výsledky dle očekávání.

kjb_147_iva-0390-Edit

 

3. Za jak dlouhou dobu se tělo po porodu dokáže vrátit zpátky k původní formě? Respektive zajímá mě, kdy už by se měla žena přestat vymlouvat na to, že je po porodu, a uvědomit si, že problém bude jinde?
= Toto je velmi individuální. Některé maminky se mohou dostat do určitého tlaku okolí, medií, kde jsou na fotkách maminky měsíc po porodu v uplých šatech s plochým břichem, vzniká tak pocit, že takto má vypadat většina žen po porodu a kdo tak nevypadá, měl by na sobě sakra začít makat. V tu chvíli se zase dostáváme k častému cvičení doma dle videí i třeba okamžitě, po kontrole v šestinedělí. Dále pak maminky, které kojí, tak některé z nich i kdyby cvičily nonstop, tak se proměna těla prostě nehne. Takže to, kdy by žena měla vypadat po porodu, jako by po porodu nikdy nebyla (když vynechám zmiňované kojící ženy), je minimálně stejně dlouhá doba, jako byla těhotná. Ale to má svůj postup, není tedy vhodné chtít po svém těle, aby 3 měsíce po porodu vypadalo, jako by žádné těhotenství nebylo. Těhotenství taky netrvalo 3 měsíce. Vše šlo postupně, břicho se zvětšovalo pomalu, pánev se rozšiřovala spíše v druhé polovině těhotenství, žebra se otvírala též v té druhé polovině. A stejně tak to půjde zpět. Postupně. Jakmile se ale skočí do nevhodného, výše zmiňovaného cvičení moc brzy, kdy žebra, pánev, páteř, břicho ještě nejsou ve své správné pozici, zapojí se tak svaly, které tam tyto partie mohou zafixovat. Z mé zkušenosti se přiznám, že neznám maminky, které by se doma válely a své byť oblejší tělo obhajovaly tím, že jsou po porodu. Píše mi hodně smutných maminek, které jsou nešťastné, že půl roku po porodu vypadají jak v 5.měsíci těhotenství. Většinou to bývají ty, které doma hopsají dle videí nevhodných po porodu. A osobně znám spoustu maminek, které i se 4 dětmi, jsou schopné cvičit 4x denně (samozřejmě vhodné správné cvičení) i rok v kuse.

 

4. Na které svalové skupiny je potřeba se po porodu zejména zaměřit? Případně které sporty jsou nejvhodnější?
= Ideální je po porodu, tím myslím i druhý den po porodu (5.den po císařském řezu), začít postupně aktivovat své pánevní dno. Dát ale vždy na pocit svého těla, pokud tedy něco bolí (myslím tím jizva po nástřihu, či CŘ), tak to ještě odložit a zkusit za pár dní. Nejlépe pak při kojení a po kojení se snažit vtahovat (jakoby vcucávat do sebe). Takto v době šestinedělí. Po kontrole po šestinedělí se pak dostávají na řadu pánev, páteř, břicho, žebra. Na tyto 4 části těla se upínají (obepínají) svaly patřící do CORE (tj. část hlubokého stabilizačního systému) a na těch začít pracovat. Takové cviky se ale nenajdou na videu na internetu, je potřeba vyhledat odborníky (fyzioterapeuty, pohybové specialisty). Déle pak na spalování tuků se, převážně tedy u prvorodiček, objevuje naprosto ideální aktivita – svižná procházka s kočárkem. Nemyslím nějaké půlhodinkové courání a klábosení s kamarádkou, ale klidně dvouhodinová svižná chůze, zase ne příliš rychlá, kdy člověk lapá po dechu, ale kdy zvládne říct několik vět bez zadýchání. Samozřejmě neznamená, že po šesti týdnech od porodu vyjedu na 12ti kilometrovou tůru. Je třeba k tomu přistupovat plynule a postupně. Je to náš přirozený pohyb a v tomto období dělá zázraky.

 

Jeden z mínusů, který má vliv na osvětu diastáz a břicha je ten, že najednou je strašně moc článků o diastáze a dokonce i cviků na ni a když je pak vidím (snažím se nevidět, ale holky z kurzů mě zásobují vším, co kde najdou 🙂 ) věřím, že ve chvíli, kdy to co není ono nějaká maminka najde, probere to s kamarádkou a ta jí řekne, hele, tohle asi nebude úplně ono… 🙂 Iva řikala…… 🙂

ivafiš