Objevila se právě druhá čárka na vašem těhotenském testu? Tak co teď?
Test Iva Fiš
Poznala jsem spoustu prvorodiček, i já jsem mezi ně patřila, kdy jsme během prvních chvil po viditelných dvou čárkách začaly panikařit, co teda vlastně smíme dělat, co jíst, co cvičit a podobně.
Okamžitě jsem zapínala internet a zjišťovala všechny výše napsané informace. Nejen, že jsem se dostala k diskuzím, které jsem vlastně vůbec vědět ani nechtěla, ale zapomněla jsem na nějakou dobu poslouchat svůj vlastní rozum a instinkt. Když jsem pak začala vyprávět manželovi, co všechno jsem na internetu objevila, malinko se rozzlobil. Říkal, že zbytečně vyšiluju, že je přece každá těhule obrovský individuál a ať začnu naslouchat svému tělo, jen já přece budu vědět, co je pro mě nejlepší.
Tadáááá… V tu chvíli přišla obrovská úleva, věděla jsem, co určitě v těhotenství dělat nesmím, a to co v něm dělat smím, jsem si podle pocitu určovala sama. A bylo mi báječně.
– Rozhodně neznamená, že ve chvíli, kdy se dozvíte, že jste těhule, máte ležet 9 měsíců na gauči. V prvním trimestru jsou rizikovější dny, kdy byste měla dostat menstruaci. Tyto dny jsou vhodné pro klidnější režim.
– Také rozhodně neznamená, že ve chvíli, kdy zjistíte, že jste těhule, vám přecvakne a začnete v hlavě řešit, že budete tlustá a okamžitě si zakoupíte permanentku do fitka a budete se účastnit všech možných skupinových lekcí, které ani nejsou těhulkám určené. A k tomu budete držet dietu. Pokud jste byla někdy nespokojená se svým tělem, měla jste čas to řešit po celou dobu, až to teď. Teď už nejde jen o vás, jde o vás a o plod, tak se chovejte zodpovědně. Protože, narovinu, přiberete a je to naprosto normální a přirozené. J A když budete chtít, tak to pak i shodíte, o tom není pochyb!
Často jsem v těhotenství slýchávala, nejsi nemocná, jsi těhotná….
Těhotenství není nemoc, je to mnohem víc, vy dáváte život. A to jak kvalitní a silný bude, máte ve svých rukou už od prvního momentu.
Co bych určitě dělat neměla:
– Cvičit doma podle youtube, dvd, apdo.: není bezpečné cvičit podle někoho, kdo buď těhotný ani není, nebo kdo cvičil celý život, je tedy zvyklý cvičit a rozhodl se v těhotenství vytvořit sérii cvičení pro těhotné – co by to mohlo udělat s těmi, které nikdy necvičily?
– Není bezpečné cvičit sama doma, vždy mějte doma někoho dospělého
– Pokud jste nikdy dřív necvičila, začít s tím v těhotenství není rozhodně vhodné, rozumné a bezpečné – tělo tím pádem není vůbec zvyklé se hýbat, bude prožívat až příliš mnoho změn, už tak má dost práce z těhotenstvím a vývojem plodu
– Když už cvičíte, neměla byste se přepínat a říkat si: ještě 5x to dám, vydržím to, ještě pár sekund, je to těžký, ale já to uzvednu, sice se u toho cítím nepříjemně, ale ještě chvíli vydržím, apod….
– Vyhýbat se, nárazovým, švihovým, skákavým, prudkým pohybům, změnám směru, protahování se do maxima, sporty se zadržováním dechu, prudkým změnám pohybu, kontaktní sporty, silové sporty, – od 16. týdne těhotenství neprovádět dlouhotrvající polohy v leže na zádech (snižuje se průtok krve do dělohy a placenty), cvičení ve velkém horku a vlhku
– Necvičit v anaerobní tepové frekvenci (nepřekročit hranici tepové frekvence 140 – laik pozná tak, že je moc zadýchaný a není schopný normálně mluvit při vykonávané činnosti)
– Nedělat nic, co jste nebyla zvyklá dělat před otěhotněním
Pozor na prsa:
– nechoďte bez podprsenky! Prsa se nalívají, zvětšují, proto nechoďte “nahoře bez”. Pokud máte malá, menší, střední prsa a většinou vám drží na stejném místě i bez podprsenky, nyní ji určitě noste. Ať se vám kůže z té tíhy nevytahá, to by pak po kojení mohly být kapánek níže než dříve.
– Moje prsa nebyly nikdy chloubou mého těla, byla spíše menší, nebo spíše malá. Když se začala prsa zvětšovat (1.trimestr), začaly mi děsně vadit podprsenky, začala jsem tedy nosit těhotenské podprsenky, jsou to spíše topy (něco jako sportovní podprsenka, ale více pružná), nakonec jsem v tomto topu i spala. Spala jsem s ní i při kojení, přímo až do konce kojení (dohromady 23,5 měsíce). A výsledek, prsa se sice vyfoukla, což z nich vytvořilo ještě menší exemplář, ale nevysej, jsou furt na stejném místě, kůže neměla šanci se zátěží vytahat.
To je ta podprda:
Těhotná Iva FišTrocha humoru (na svou obhajobu – foto prsa po porodu, mám sporotvní těsnou podprdu):
Prsa Iva Fiš